Рембрандт. Злет і падіння

Подзвоніть зараз і замовте

Рембрандт ван Рейн – це найвідоміший художник XVII століття, великий портретист, майстер світлотіні та новатор живопису. Чи міг уявити собі Рембрандт, що про нього будуть так довго пам’ятати нащадки після суцільного забуття ще при житті? Життєвий шлях Рембрандта схожий на американські гірки: неймовірний злет, слава та багатство змінились забуттям, зневагою та банкротством. Картина, яка знищила його кар’єру принесла йому врешті решт безсмертя. Та у його родичів не було грошей навіть на достойне поховання і Рембрандт упокоївся на кладовищі для бідняків. Досі невідомо де знаходиться поховання одного з найвідоміших художників світу. То що ж нам відомо про загадкового Рембрандта?

Путівник 1641 року по Лейдену Яна Орлеса стверджує: «Рембрандт ван Рейн, син Хармена Геррітса ван Рейна і Нелтьє Віллемс ван Зейтбрук, народився в Лейдені 15 липня 1606 року». Батько майбутнього художника мав млин на березі Старого Рейну. Звідси і прізвище ван Рейн. Мама Рембрандта походила з родини пекарів. На перший погляд ніщо не віщувало народження художнього генія. Хлопчик був восьмою дитиною в родині.

Життя в Голландії було важким. З одного боку була тривала війна з іспанцями за незалежність та за віру. Релігійні війни католиків та протестантів  були руйнівними та кровопролитними. У іспанців військової могутності було більше, але жага свободи вела голландців вперед. З іншого боку Голландія постійно відвойовувала землю у моря. Боротьба з підтопленнями, холодними північними вітрами та безжалісною водою тривала в цих землях століттями. А ще пожежі, які винищували Лейден. На вулицях вечорами запалювали смолоскипи, які грали роль сучасних ліхтарів та якщо був сильний вітер або смолоскип падав, то починалась пожежа.

В 1609 році сполучені провінції отримали свободу завдяки підписаному дванадцятирічному миру. Починалась золота доба Голландського суспільства. Ост-Індійська компанія давала можливість для збагачення, протестантизм відкривав двері для занять бізнесом без небезпеки потрапити в пекло за лихварство. Формувалось нове суспільство, яке прагнуло нового мистецтва. Головними замовниками вперше в сучасній історії стають не церкви та монастирі, а заможні містяни. В таких умовах ріс маленьких Рембрандт. Економічна та політична ситуація наче готувала для нього новий прошарок замовників, щоб дати можливість розкрити майбутній талант.

В 1613 році Рембрандт вступає в латинську школу, де вчиться читати і писати голландською та латиною, вивчає Біблію. Згодом вступає в Лейденський університет – найстаріший в Голландії (заснований в 1575 році). Лейденський університет славився на всю Європу, тут з 1600 року відбувалися регулярні анатомічні театри та відкриті лекції видатних учених з усієї Європи. Правда в університеті Рембрандт довго не протримався. Він пішов вчитися на живописця.

Спочатку молодий художник потрапив до майстерні Сваненбурга, де пробув три роки. Тут він навчився шліфувати дошки для майбутніх картин, ґрунтувати полотна та розтирати пігменти для майбутніх олійних фарб.

Потім Рембрандт переходить в майстерню Ластмана. Ймовірно, що Пітер Ластман особисто зустрічався з Караваджо під час перебування в Римі. Його техніка була на порядок кращою, ніж у Сваненбурга. Рембрандт навчився у Ластмана історичному жанру. Всього шість місяців в цій майстерні сформували майбутній шлях Рембрандта і його відданість караваджизму та світлотіньовому моделюванню, рівних в якому Рембрандту не буде.

В 18 років Рембрандт разом з іншим лейденським художником Яном Лівенсом відкривають спільну майстерню. В обох є амбітні плани стати відомими та багатими. Справи у молодих митців йдуть добре.

В 1628 році Рембрандт пише доволі дивну роботу «Художник в майстерні» (1629) – це автопортрет. Рембрандт знаходиться у власній майстерні, вдягнений так наче приймає замовника. Перед ним мольберт з великим полотном та увагу привертає не це. Шматок стіни з відлущеною штукатуркою та пліснявою – ось те, що художник хоче нам показати. Пліснява для Лейдена була звичною. Місто, що стоїть на воді не могло боротися з сирістю. Фактура стіни та різних прошарків штукатурки, кладки, фарби, стику стіни та тої самої плісняви, як ніщо інше вказує на майстерність художника. Складається враження, що це своєрідна візитівка Рембрандта. Та поки що його колега Лівенс користується більшою популярністю.

Єдине чого не вистачало в освіті цих двох талановитих молодих художників – це поїздки в Рим. В ті часи без такої поїздки було немислимо ставати художниками. Та через Лейден проходило багато картин старих майстрів, переважно італійських. І Рембрандт з Лівенсом точно їх бачили.

А в 1628 році в майстерні Рембрандта вже з’являється перший учень – Герард Доу. Йому було 15 років.

Рембрандта можна вважати вундеркіндом. Константин Гюйгенс, який займався культурними проектами при дворі принца Оранського вважав його майбутнім голландського мистецтва. Рембрандт успішно переїздить з провінційного Лейдена в Амстердам. Швидкий успіх, вдала кар’єра буде підкріплена щасливим подружнім життям з Саскією. Придане в 40 тисяч гульденів в купі з гарними заробітками Рембрандта дасть можливість подружжю жити на широку ногу. Саскія стане улюбленою моделлю Рембрандта, а її освіченість (на відміну від багатьох жінок свого часу Саскія вміла читати і писати) зроблять їх близькими друзями.

Картина, яка зробила Рембрандта відомим – це «Урок анатомії доктора Тюльпа». Це мав бути груповий портрет, який за останні сто років став ключовим жанром голландського мистецтва.

Ймовірно картина була замовлена до першої річниці роботи анатомічного театру в приміщенні колишніх воріт Святого Антонія на торговій площі Антонісмаркт. Розтин проводив сорокарічний професор Ніколас Пітерс Тюльп. Він двічі вибирався бургомістром та був членом магістрату. Цікавим фактом є те, що окрім Тюльпа на картині більше немає хірургів, проте є видатні діячі міста.

Урок анатомії доктора Тюльпа

Цей груповий портрет вразив сучасників. Рембрандт відійшов від традиційного трактування композиції. Зазвичай, на групових портретах персонажі були статичними, а світло було прямим та рівноцінним для всіх учасників. Емоцій на таких портретах також не було.  Всі персонажі були спокійні та врівноважені. Але всі учасники анатомічного уроку Тюльпа явно зацікавлені в тому, що відбувається. Ця картина утвердила статус відомого художника, а одруження з Саскією нарешті звільнило його від характеристики «син мельника», яка закріпилась за ним ще з перших живописних робіт. Почався короткий, але яскравий період в житті художника.

У Рембрандта з’являється велика майстерня та багато учнів, він розвивається в живописі та графіці, пише копії картин Леонардо, досліджує себе та Саскію крізь портрети, збирає колекцію старожитностей та дорогоцінних картин. Тут можна було знайти самурайські шоломи та малюнки Мантеньї. Йому було 34 роки. Він вважав себе північним Тіціаном, був амстердамським селебріті.

Пройде ще зовсім мало часу і його скарби підуть з молотка, Саскія помре і він лишиться самотнім, бідним та без замовлень. В 1660 році Рембрандту буде за п’ятдесят. Від колишньої слави та блиску не лишиться нічого. Його будуть вважати невдахою хоча і визнаючи його не пересічний геній. Що ж відбулося в житті Рембрандта? Чому його життя перевернулось з ніг на голову?

Рота солдат під командуванням капітана Франса Баннінга Кока замовила груповий портрет для парадного залу на другому поверсі штаб-квартири аркебузирів. На момент початку роботи над велетенським полотном в галереї вже висіли кілька картин, написаних іншими художниками. Оскільки всі персонажі картини давали гроші на її написання, то кожен з них мав бути впізнаваним і максимально успішно висвітленим. Але Рембрандт, замість того, щоб вистроїти всі фігури в один ряд паралельно площині картини, так щоб кожного можна було розгледіти будує іншу, складнішу та драматичнішу композицію. Він змінює напрям осі руху, щоб персонажі наче виступали з глибини картини. Він розташовує стрілків в складних ракурсах. На перший погляд здається, що рух персонажів на картині хаотичний. Але всі вони рухаються по чітко прорахованих траєкторіях, які відмічені аркебузою, штагою та прапором. В центрі композиції командир Баннінг Кок. Не зважаючи на порушення великої кількості канонів та очікувань замовників, Баннінг Кок приймає картину, але за Рембрандтом фінально закріплюється слава самовпевненого художника, який експериментує як хоче і не прислухається до замовників. Так з 1642 року траєкторія життя Рембрандта змінюється і він починає стрімко падати в безодню.

Після смерті Саскії він хоче одружитися вдруге. Та Саскія в заповіті вказала, що її грошима чоловік може розпоряджатися лише якщо не одружиться вдруге. Це змушує його жити з Хендрікьє без шлюбу і за це отримує суспільний осуд.

В 40-х роках змінюється живописна мова Рембрандта. Він переходить від життєрадісних моментів «Автопортрету з Саскією» до глибоких, філософських трактувань своїх сюжетів. З одного боку, він знайшов себе, свій почерк за яким його не можна сплутати з жодним іншим художником. З іншого боку, сучасники його не зрозуміли. Він не зумів повторити славний шлях Тіціана чи Рубенса, які пронесли лавровий вінок слави крізь все життя.

1657 – 1658 роки були особливо важкими для художника. Спочатку на аукціонах продавалось його майно, щоб покрити борги, а згодом і прекрасний будинок. Ціна продажу будинку була значно меншою за ту, яку він заплатив колись.

Рембрандт пише багато автопортретів. По ним можна читати його життя, як по книзі. Тут розкривається найбільший геній портретного живопису. Його дивовижні психологічні та значною мірою театралізовані автопортрети стануть Біблією портретистів майбутніх поколінь.

Під кінець життя він пише кілька картин на замовлення сицилійського колекціонера Антоніо Руффо. Його картини є у короля Англії та кардинала Рішельє. Він знає, що його полотна зберігаються в найкращих колекціях Європи та грошей художнику не вистачає навіть на необхідне. Так, він змушений був продати могилу поряд з Саскією, яка мала стати його коли настане час. Уявіть собі як це знати, що весь світ вважає тебе генієм та не мати жодних матеріальних благ зі своєї роботи. Уявіть як боляче йому було падати з вершини слави в прірву забуття (адже картини пізнього періоду його творчості не цікавили замовників). Уявіть як було Рембрандту усвідомлювати, що він дійшов вершини живописної майстерності та змушений жити в злиднях після того як був великим колекціонером та багатієм.

Щоб заглибитись в історію Рембрандта раджу почитати дві книги про нього:

  1. Паскаль Бонафу «Світло і тінь Рембрандта»
  2. Саймон Шама «Очі Рембрандта»

На онлайн курсі з історії європейського мистецтва нідерландському мистецтву XVII століття присвячено дві великі лекції. Тут розглядаються малі та великі голландці. Ви дізнаєтесь про різницю між художниками Фландрії та Голландії, промалюєте в голові схему золотої доби нідерландського мистецтва, побачите впливи Караваджо на живопис Рубенса і Рембрандта. Завдяки курсу з історії мистецтва від арт-студії «Ліхтарик» Ви побачите зв’язки, яких раніше не помічали.

Залишити заявку

    Найближчі майстер - класи
    Подивитися весь календар >>
    Відгуки наших клієнтів
    Як нас знайти

    Ми на карті

    Напишіть нам