fbpx

Найпопулярніші стилі живопису

Подзвоніть зараз і замовте

Коли старі майстри створювали картини, то навіть думки не мали про те, до якого стилю їхні твори віднесуть дослідники-мистецтвознавці. А от художники нового часу, а особливо творці, що працювали наприкінці XIX та у XX столітті, дуже переймались класифікацією своїх творів. Більше того, вони й самі створювали нові напрями. Так Ж. Брак та П. Пікассо створили кубізм, К. Малевич – супрематизм. Давайте разом розберемося в основних «–ізмах» новітнього мистецтва.

Імпресіонізм. Певно, що цей живописний напрям найулюбленіший та найбільш впізнаваний. Сама назва з французької перекладається як «враження». Це зараз враження від імпресіонізму у нас приємне, а коли художники відкрили свою першу виставку, то отримали лише сарказм та лайку в свій бік. Особливість імпресіоністичного стилю полягає в тому, що вперше в історії живопису картини були повністю написані на пленері. Крім того, імпресіоністи не змішували фарби на палітрі, а наносили їх на полотно окремими густими мазками у розрахунку на те, що всі кольори змішаються вже в оці глядача. Саме тому картини імпресіоністів варто дивитися, ставши трохи подалі. Найвидатніші представники: К. Моне, Е. Мане, Е. Дега, О. Ренуар.

Цікавим фактом є те, що імпресіоністи не планували створювати свій художній напрямок. Вони лише прагнули відійти від академізму, надати живопису свіжого подиху та наблизити його до реальності. Адже, академізм стояв на засадах того, що все найвеличніше вже створене художниками минулих поколінь і треба наслідувати їх та писати картини на міфологічні, релігійні та історичні сюжети.

Художники-імпресіоністи не викликали захоплення ні в Академії мистецтв, ні в організаторів Салонів (головні виставки картин ХІХ ст.), ні у пересічних глядачів. Вони відкрили власну «Виставку відторгнутих» завдяки Наполеону ІІІ, якому не подобався принцип відбору картин в офіційний Салон.

Назву імпресіонізму дала картина Клода Моне «Схід сонця. Враження». Арт критики взяли за основу цю назву, щоб вщент розкритикувати не лише цю роботу, але й інші картини виставки.

Одним з перших, хто оцінив діяльність художників нового напряму був арт дилер Поль Дюран-Рюель. Він купував картини у тоді нікому не відомих художників, організовував їх виставки та всіляко просував їх на арт ринку. Але справжній переворот на художньому ринку здійснив Амбруаз Воллар, який зміг заробити чималі статки на купівлі-продажу картин імпресіоністів. Його книга «Спогади торговця картинами» розказує безліч цікавих історій про життя і творчість видатних художників.

Відомі художники

Постімпресіонізм. Напрям, що йшов наступним за імпресіонізмом. Для представників цього напряму було важливо не лише передати  зорові ефекти, як робили їхні попередники, вони вдавалися до значної стилізації свого живопису. Для постімпресіонізму характерна різноманітність творчих рішень і технічних засобів.  

Роботи Ван Гога передували появі експресіонізму. Його роботи з насиченими, контрастними кольорами вплинула на наступне покоління художників. Хоча за життя Ван Гог не був успішним. Він зміг продати лише одну картину і жив за рахунок невеликої кількості грошей, які надсилав йому брат Тео. Листування Вінсента з Тео – обов’язкова до читання література для того, щоб зрозуміти не лише творчість самого Ван Гога, але й контекст в якому він працював.

Своєрідним антиподом Ван Гогу був Поль Гоген. Вінсент дуже цінував Поля та прислухався до його думки, для нього була створена серія картин «Соняшники». Ван Гог прагнув з Гогеном створити живописну комуну в Арлі, де могли б жити художники не переймаючись заробітками. Але, ідея не реалізувалась. Сучасники вважали Гогена самоучкою та не ставились до нього серйозно. Згодом творчість Гогена вплинула на появу символізму і модерну.

Анрі Матісс був родоначальником фовізму. Яскраві кольори та динаміка його полотен вражали художників наступних поколінь. Матісс захоплювався декоративністю живопису. В своїй пізній творчості він максимально наблизився до абстрактного мистецтва. Матісс залюбки викладав живопис, навіть створив власну Академію.

Поль Сезанн мав величезний вплив на мистецтво ХХ ст. Саме він став батьком кубізму. Амбруаз Воллар організував велику виставку Сезанна, вже в останні роки життя майстра. Ця виставка показала Парижу який титан живе та працює поруч. Сам Сезанн не очікував такого визнання та цікавості до своїх картин після виставки.

Сезанн прагнув створити новий великий стиль. Його творчі пошуки лягали на глибокі знання живопису доби Відродження та Золотого століття нідерландського живопису. Художник прагнув досягати максимальної виразності з мінімальним набором матеріалів. Його пошуки призвели до того, що в його полотнах можна знайти безліч можливостей для розвитку сучасним художникам.

Відомі картини

Кубізм. Напрям живопису, сенс якого закладено в його назві: трансформація усіх живих та неживих об’єктів на полотні в геометричні фігури. Митці XX століття намагалися відійти від реалістичного зображення, всіляко трансформувати звичні для нас форми. Найвідомішою кубістичною картиною є «Герніка» Пабло Пікассо, яка показує усі жахіття сучасної війни, коли за одну ніч можна зрівняти з землею ціле місто, як це сталося з однойменним містом басків.

Пікассо вважав, що кубізм має стати мистецтвом, яке показує світ не так, як його бачить художник, а так як він його мислить. Кубізм стає свого роду філософією живопису, який намагається показати справжню суть речей, а не їх реалістичне зображення. Проте, кубізм не зміг сперечатися з абстрактним мистецтвом та був не тривалою віхою в мистецькому світі Європи.

Найвизначнішою роботою в цьому напрямі так і лишилась титанічна «Герніка» Пікассо (3.49 х 7.76 м). Його задуму не розуміли навіть близькі друзі. Та певно жоден інший напрям живопису не міг краще передати на полотні життя міста, що було розламано на друзки неочікуваним бомбардуванням з повітря по мирному населенню.

Представники: Ж. Брак, П. Пікассо.

Супрематизм. В основі концепції супрематизму лежить безпредметність живопису, повний відхід від зображення матеріального світу. На думку митця, усі зусилля потрібно зосередити на кольорі, формі, фактурі, русі. Величезний вплив супрематизму, зокрема досліджень К. Малевича, відчувається у сучасному дизайні та графіці. Власне, саме Малевич розробив філософію супрематизму та написав маніфест для нового живопису. Головна ідея – це розрив живопису з зображенням реального світу.

Малевич відштовхувався у своїх розробках нового напряму від здобутків кубізму та футуризму. Художник прагнув перевести живопис в площину виключно кольору та ліній, які утворюють геометричні фігури. Він експериментує з динамікою та статикою, рухом та нерухомістю. Його «Чорний квадрат» та «Біле на білому» – два найяскравіші приклади роботи з контрастом і статикою, монохромністю та рухом.

Представники: К. Малевич, О. Екстер.

10 самых известных картин украинских художников: Казимир Малевич «Черный квадрат»

Сюрреалізм. В основі сюрреалізму лежать психологічні дослідження Зігмунда Фрейда. Художники вивчають та зображають на полотні підсвідомість. Задля відходу від реальності митці навіть знайомляться з малюнками хворих на шизофренію.

Якщо філософське підґрунтя для сюрреалізму дало вчення Фрейда, то технічні засоби вираження були взяті у дадаїстів. Французькі дадаїсти показували своїм мистецтвом абсурдність життя людини та існування всесвіту загалом. Це було досить зрозумілим в контексті світових війн першої половини ХХ ст.

Сюрреалізм набув популярності не лише в живопису, а й в кіно та фотографії. В сюрреалістичному живопису виділяють два напрями: більш абстрактний як у Жуана Міро та візуально реалістичний як у Рене Магрітта.

Сальвадор Далі працював в Голівуді. Далі в своїй роботі з Голівудом мислив маштабно, не оглядаючись на бюджет. І не рідкістю було, коли його задум редагували, з розрахунком на фінансові можливості фільму. Далі страшенно сердився і вимагав реалізовувати все задумане. Так Далі почав співпрацювати з Хічкоком, щоб створити моторошні містичні сцени в фільмі «Зачаровані». Однак, реалізація задумів була малобюджетною (замість справжніх роялів до стелі прив’язували невеличкі копії). Далі це дратувало і він домігся, щоб сцена була повністю перезнята. Після тріумфу картини Далі став своєю людиною на голівудських пагорбах.

Співпраця з Діснеєм мала своє завершення після смерті обох творців мультиплікації. Адже, Друга Світова Війна гостро поставила питання фінансів. Дісней не був впевнений в комерційному успіху «Дестіно» і відклав проект, який вийшов у світ лише в 2003 році.

Рене Магрітт зображує світ на диво реалістичним і лише суть зображення вказує нам не неможливість існування зображуваного в реальності. Магрітт плутає свого глядача, змушує задуматись над тим, що перед очима.

Фріда Кало мала свої причини долучитися до сюрреалізму. Її картини глибоко особисті, вони читаються як автобіографічна книга. Аварія, яка зламала хребет юній Фріді на завжди змінила її життя. Саме таке бачення себе, поламаної фізично та не зламної духом Фріда переносить в свої сюрреалістичні полотна. Приправляючи цю історію традиційним мексиканським колоритом та місцевою культурою. Все це робить живопис Фріди Кало впізнаваним з першого погляду.

Представники: С. Далі, Р. Магрітт, А. Бретон, Ф. Кало.

Дізнатися більше про напрямки живопису та історію мистецтва Ви можете на курсі історії європейського мистецтва або на щотижневих лекціях, які присвячені окремим художникам або живописним течіям.

Залишити заявку
Найближчі майстер - класи
Подивитися весь календар >>
Відгуки наших клієнтів
Як нас знайти

Ми на карті

Напишіть нам