Найвідоміші картини американських художників

Подзвоніть зараз і замовте

Американське мистецтво, безумовно, не має такої тривалої історії як азійське чи європейське. Це обумовлено об’єктивними історичними причинами. Традиційне місцеве мистецтво планомірно знищувалось поселенцями з Великої Британії, Франції, Нідерландів та Іспанії ще до появи такої країни, як США. Нове ж мистецтво поселенців базувалось на європейських традиціях. Та час йшов, і місцеві митці трансформували європейський мистецький досвід в самодостатнє американське мистецтво. А ХХ ст., зі своїми війнами, які нищили Європу, привели в США багато митців, які тікали в пошуках кращої долі. Так, ХХ століття, без перебільшення, стало золотою добою американського мистецтва. Тож, подивимся які є найвідоміші картини американських художників, що вплинули на історію мистецтва. Але давайте почнемо з початку.

1492 року Христофор Колумб сам того не знаючи відкрив новий континент. Ім’я ж континенту дали іншого мореплавця – флорентійця Амеріго Веспуччі (за близького родича якого вийшла заміж муза Сандро Боттічеллі – Симонетта Веспуччі).

В XVI та XVII століттях на американських землях, які захоплювали європейські поселенці процвітала стилістика бароко, привезена з Європи. Це досі помітно в пам’ятках колоніальної архітектури Південної Америка. На території сучасних США переважала більш стримана стилістика протестантизму. В XVII столітті майже єдиним жанром живопису, який був розповсюджений в Америці були портрети на темному тлі. Живописна мова таких портретів прийшла з Голландії, проте не було глибинного занурення в деталі інтер’єру, тлу не приділялось жодної уваги, а самі обличчя були без емоційними та максимально стриманими.  

Перша хвиля міграції європейських художників (правда тих, які не стали відомими у себе на батьківщині) відбулась у XVIII столітті. Тут їх чекали заможні плантатори, які тішились з можливості мати свого (майже придворного) живописця. В цей час наступає розквіт родинних портретів.

В XIX столітті американське мистецтво відкриває для себе й інші жанри: історичний, побутовий, натюрморт. З’являються колекціонери, які з радістю купують картини європейських майстрів. Формуються передумови для майбутнього буму на мистецькому ринку США. Тривалий час американські художники писали на тему сільського життя місцевих жителів. Загалом, реалізм тривалий час був визначальним в живописі американських художників. І лише після появи модерних мистецьких течій в Європі та масової міграції митців до США після Першої та Другої світових воєн, доволі консервативний американський живопис вибухнув новими фарбами та стилями.

Тож, зустрічайте наш хіт парад найвідоміших картин американських художників без поділу на жанри та стилі.

Джеймс Вістлер «Аранжування в сірому та чорному, №1: портрет матері» (1871)

Джеймс Вістлер в першу чергу портретист. Його живописні портрети вражали сучасників. Найбільшого впливу Вістлер зазнав від реалізму Густава Курбе, з яким він дружив. Крім того Джеймс Вістлер захоплювався прерафаелітами та японським мистецтвом, яке в Європі ХІХ століття ставало культовим (згодом японські естампи вплинуть на імпресіоністів, постімпресіоністів та авангардистів).

Портрет матері художника, який він написав в 1871 році, наразі зберігається в музеї Д’Орсе в Парижі. Картина написана майже в людський зріст. Вона ідеально врівноважена по кольору та композиції, стримана. Критики сприйняли картину негативно. Вона не вписувалась в набираючий популярності яскравий колорит та й портрети в той час були популярні геть в іншій стилістиці. Тим не менш, згодом картину почали вважати найкращим прикладом американського мистецтва за межами США.

«Аранжування в сірому та чорному» була куплена французьким урядом для постійного експонування в музеї. В американській поп культурі існує безліч звернень до цієї картини, що вказує на її актуальність. Не зважаючи на те, що трактування картини художником, критиками та поціновувачами завжди розходилось, не можна нівелювати того факту, що вона мала великий вплив на становлення американського живопису.

Ендрю Ваєт «Світ Христини» (1948)

Ендрю Ваєт, який родом з Пенсильванії, був одним з найкращих реалістів ХХ століття та був представником цілої художньої династії. Ваєт писав переважно провінційний американський побут та американські пейзажі. Його по праву можна назвати живописцем американського життя. Характерною технікою живопису Ваєта була темпера.

В 1948 році художник пише реалістичну та вражаючу картину «Світ Христини», де зображує свою сусідку Христину Олсон на фермі, що належала її родині. Наразі картина зберігається в Музеї сучасного мистецтва Нью-Йорка.

Христина страждала важким недугом, скоріш за все параліч наступив в результаті перенесеного пієлонефриту. Дівчина не могла ходити і була змушена пересуватися повзаючи. Власне, в такому ракурсі її і зобразив художник. Христина майже лежить на галявині перед своїм будинком. На перший погляд здається, що вона просто озирається на ферму та придивившись детальніше стає зрозумілим, що це картина не про гарний пейзаж, а про людську трагедію та силу волі. Ця сила волі Христини на стільки вражала Ендрю, що він багато малював її з 1947 по 1968 роки, коли влітку приїздив у штат Мен, де вона жила.

Грант Вуд «Американська готика» (1930)

Грант Вуд писав переважно картини сільського американського життя Середнього Заходу. Він навчався в Художньому інституті Чикаго, після чого подорожував Європою. В Європі, яка була сповнена імпресіонізму та постімпресіонізму, американець захопився мистецтвом Північного Відродження. Найбільшого впливу Вуд зазнав від живопису Яна ван Ейка.

Найвідоміша картина Вуда «Американська готика» стала свого роду візитівкою американського реалізму ХХ ст. Це однозначно одна з найвідоміших картин, написаних американським художником. Вперше картина була експонована в Художньому інституті Чикаго, де зберігається і нині. Вона зробила Вуда відомим.

На картині чоловік міцно тримає вила, а його донька вдягнена так, як вже давно було не модно. Вуд навіть не намагається зробити персонажів привабливими. Але ж він писав їх зі своїх родичів (слід відзначити, що вони добряче образились на нього). Персонажі стоять на фоні будинку, побудованого в неоготичному стилі в місті Елдон штату Айова.

Спочатку картину сприйняли як насмішку над людьми з американської провінції. Однак, під час Великої депресії вона стала гімном незламного духу американських селян та робітників. Її почали асоціювати з хоробрістю перших поселенців і так «Американська готика» стала гімном американського духу та американської мрії.

Джексон Поллок «№5 (1948)

Джексон Поллок – найвідоміший американський художник першої половини ХХ ст. Його унікальний спосіб письма був обумовлений психічними проблемами та нескінченним алкоголізмом. Однак, за порадою свого психіатра та при підтримці Піта Мондріана та Пеггі Гуггенхайм, Поллок знайшов позитивний вихід для своєї творчої енергії. Безумовно, для нього багато зробила дружина Лі Краснер, яка багато жертвувала своєю художньою кар’єрою заради Поллока.

«№5» – найвідоміша картина Поллока в стилі абстрактного експресіонізму. Суть цього мистецького напряму полягає в тому, що на перший план виходить творчий метод митця. Творчий метод Поллока полягав в розбризкуванні фарби на полотно. Тут можна побачити сірий, жовтий, білий та коричневий кольори, які наче павутиння затягують глядача в свої тенета. Магія картин Поллока полягає в тому, що його безпредметні зображення створюють своєрідний космічний простір.

Наразі картина зберігається в приватній колекції та є однією з найдорожчих картин світу. Поллок навіть уявити собі не міг, що його творчість буде стільки коштувати. Він був простим американським хлопцем, першим американським художником, який з головою поринув та багато в чому вплинув на сучасне мистецтво. До Поллока американські художники були переважно реалістами.

Едвард Хоппер «Опівнічники» (1942)

Едвард Хоппер – самий американський художник по духу серед усіх. Однак, він формувався цілковито під впливом європейського мистецтва. Хоппер багато часу провів в Парижі, вивчаючи колекцію Лувра та сучасне йому французьке мистецтво.

Спокійні, врівноважені, на межі реалізму та сюрреалізму картини Хоппера мають глибокий філософський сенс. Він писав про самотність в мегаполісах, про автоматизацію та її вплив на життя людини, про війну та її передчуття. Так і «Опівнічники» Хоппер написав після нападу на Перл-Харбор. Художник передає відчуття, які панували в США після атаки на Перл-Харбор. Нічне кафе наче не має жодного входу та виходу. Мовчазні відвідувачі наче замкнені не лише в своїх думках, але й в просторі кафе. На вулиці немає жодної людини. Ця картина – маніфест самотності та приреченості.

«Опівнічники» мали величезний вплив на американське мистецтво наступних поколінь. Хоппер, маловідомий у нас автор, є культовим живописцем США.

Джорджія О’Кіф «Блакитна і зелена Музика» (1921)

Джорджія О’Кіф унікальна художниця, вона була послідовницею Кандинського. Крім того, у О’Кіф була та сама особливість мозку, що і у Кандинського. Вона «бачила музику» та «чула кольори». Джорджія О’Кіф писала дивовижні картини, де наче під мікроскопом розглядала квіти, наділяючи їх жіночою сексуальністю. Вона стала «голосом» фемінізму в живописі.

Найпопулярніша тема картин Джорджії О’Кіф – макроскопічні зображення квітів, де кожен листочок, кожна пелюсточка стають величезними об’ємами чистого кольору. Її живопис лежить на межі натюрморту, пейзажу та абстрактного мистецтва. Адже вона не пише абстракцію в чистому вигляді, вона пише реальні квіти, які виглядають як абстракція через багаторазове збільшення масштабу.

Художниця прожила довге та цікаве життя. Вона була визнаною та успішною. Окрім написання картин з квітами, у неї є прекрасні серії урбаністичних пейзажів Нью-Йорка, а також дивовижних зображень скелетів з Нью-Мексико. Наприкінці життя художниця займалась керамікою. Вона була змушена відкласти живопис через проблеми із зором.

Як бачимо, американське мистецтво має своїх самобутніх художників та коріння їх творчості часто йде з європейського мистецтва. Фундаментом для формування американського мистецтва були багаті колекції американських музеїв та творчі подорожі митців в Європу. Крім того, в США приїздило багато європейських художників, особливо в ХХ ст., під час Першої та Другої світових воєн. Вони привозили нові мистецькі погляди і течії з собою, змінюючи американський художній простір, формуючи місцевий художній ринок.

Детальніше про американських та європейських художників дізнавайтесь на курсах з історії мистецтва в арт-студії «Ліхтарик». Більше почитати про найкращих художників різних епох можна на сайті арт-студії «Ліхтарик» в розділі Блог.

А відчути особливості живопису та спробувати техніку олійних фарб можна на майстер-класах олійного живопису в арт-студії «Ліхтарик».

Кожен майстер-клас або лекції арт-студії «Ліхтарик» можна подарувати у вигляді подарункового сертифіката. Знайомтесь з мистецтвом, займайтесь творчістю та насолоджуйтесь життям разом з улюбленими майстер-класами та лекціями.

Залишити заявку

    Найближчі майстер - класи
    Подивитися весь календар >>
    Відгуки наших клієнтів
    Як нас знайти

    Ми на карті

    Напишіть нам